123 Street Avenue, City Town, 99999

(123) 555-6789

email@address.com

 

You can set your address, phone number, email and site description in the settings tab.
Link to read me page with more information.

Vikot's river of random thoughts

Minimum Viable Product – Školski primjer by ShoutEm

Viktor Marohnic

Već dugo želim podijeliti ovo s vama jer mi se čini, da je dosta nas zbunjeno, s tim što je to minimum viable product (MVP) i gdje je granica kad vaš proizvod to prestaje biti.

Ono što je najteže kod MVP-a je pomiriti se s tim da nešto što planirate izbaciti van na tržište nije savršeno i ne radi sve što bi po vama trebalo. To je valjda slično onome kad Steve Jobs kaže da je najteže reći ne. Ja npr, još uvijek na neki način mislim da je cijeli ShoutEm čak i nakon nekoliko godina rada, još uvijek MVP i da tek treba postati pravi proizvod onakav kakvim ga mi želimo imati i ponositi se s njim. Ali ajde ipak da pogledamo malo realnije.

Bez hrpe MVPova ćete se zabiti u zid

Danas je jedini put do uspješnog proizvoda upravo preko hrpe MVP-a i testiranja proizvoda na tržištu što je prije moguće. Bilo kakvo pretjerano planiranje ili razvoj, prije nego što se proizvod nađe na tržištu, će uglavnom završiti sa jednim od sljedećih problema:

  • ogromnim potrošenim novcima ili nedostatkom novaca za daljnje iteracije, te zbog toga gotovo sigurno propalim startupom ili
  • velikim kašnjenjem za potrebama tržišta i konkurencijom. 

Čuveni primjer kako ja to zovem «prerane optimizacije proizvoda» je Duke Nukem Forever koji se razvijao petnaest godina, kroz koje vrijeme je nekoliko puta najavljen, pa opet odgođen. Nešto kao naš domaći Trilenium. No hard feelings ;)

Ono što je ispravno činiti je progutati ponos, izbaciti nešto s čime se nećete biti skroz zadovoljni, te dobiti feedback što prije.

Nemoguće je predvidjeti ponašanje korisnika

Stvar je u tome da je nemoguće predvidjeti kako će se ponašati vaši korisnici i koji će "featurei" biti korišteni, a koji neće. Zašto je to nemoguće?

  • Vi ste vjerovatno potpuno drugačiji čovjek sa potpuno drugačijim potrebama od vaših korisnika i ne možete vidjeti njihove potrebe tako jasno koji oni to vide.
  • Čak i ako vaša ideja dolazi iz vašeg iskustva u nekoj branši i imate super ulazne parametre, opet su šanse za promašaj relativno velike, ne možete znati da li će korisnici izvan vaše inicijalne korisničke grupe reagirati isto kao i oni prvi.
  • Također je nemoguće iz prve napraviti dobar UI/UX jer opet ne znate kako će korisnici izvan inicijalne test grupe reagirati na njega. Knjiga «Landing page optimization» u svom uvodu obrađuje teoriju koja objašnjava taj problem.

ShoutEm agency program – školski primjer MVPa

Tamo negdje početkom prošle godine, počeli su nam se javljati ljudi koji su htjeli preprodavati naš software, ali su htjeli imati naš "dashboard" pod svojim brandom. Meni je to bilo toliko glupo i uopće nisam mogao razumijeti toliku želju za tim “white label dashboardom», da sam korisniku koji je bio najdosadniji, čisto da ga se riješim dao quote od cca $30.000 za:

  • ShoutEm dashboard na njegovoj domeni (prakticki redirect npr agency123.shoutem.com na www.agency123.com)
  • Njegov logo gore umjesto ShoutEm loga
  • Sakriveni ShoutEm footer i header

Trazili su još i da se nakačimo na njihov payment gateway, ali to sam rekao da ne možemo napraviti trenutno. I što se dogodilo? Na moj šok korinsnik je prihvatio ponudu. U međuvremenu su slični upiti počeli pristizati frekvencijom cca 1-2 tjedno, pa smo odlučili to ipak napraviti i vidjeti što će biti.

Omjer uloženog i dobivenog

Uloženo: Razvoj je trajao pet dana. Jedan developer. Doslovce kap u moru količine feature-a koje smo napravili na ShoutEmu prije i poslije toga. Izbacili smo ga u ožujku prošle godine], a ja bih se usudio reći da je taj naš agency dashboard vjerovatno najbrže implementiran feature ikad bez previše planiranja. (Btw uskoro ide u doradu, i biti će prva liga, jer se bazira na feedbacku kojeg smo skupili u godinu dana).

Dobiveno:  Danas nam agency program sa tim istim dashboardom čini >30% prometa i raste svaki mjesec. Imamo agencije doslovce po cijelom svijetu koje ga koriste. U Australiji je totalni hit, a prate ih Amerika i Europa u stopu. Basic paket košta $290/mjesečno i prodaje se sasvim fino, kupci su uglavnom agencije od 1-2-3 čovjeka. Naleti svako malo i neki Enterprise paket ili čak netko plati i cijelu godinu unaprijed.

Što smo naučili

  • Skoro sve ideje o tome što je taj agency dashboard trebao raditi i kako je trebao izgledati su bile krive
  • Sve ideje o tome kako bi trebao biti postavljen cjenik za agencije su također bile krive. Mijenjali smo ga nekih 4-5 puta do sad (zahvaljujući tome što zapravo nemamo nikakva pravila niti backend oko billinga, nego promjene radimo ručno, te smo tako mogli prilagođavati cjenik sve dok nismo došli do idealnog :))
  • Kontakt formu smo optimizirali i sad nakon izbacivanja tog MVP-a imamo puno veću bazu agencija (cca 2-5 upita dnevno) koje su vrlo spremne raditi s nama i reći nam točno što trebaju od nas, te prema tome radimo specifikaciju za dalje. Puuuno lakše nego kad nemaš korisnika.

Poruke samom sebi

  1. Kad isplaniraš razvoj nekog feature-a i on traje više od mjesec ili dva “opali si šamar”®. (Zaštitio sam ovo ;))
  2. Razgovaraj sa što više korisnika puno prije nego uopće počneš raditi na nekom proizvodu i pitaj ih za feedback (min 10-20, a preporučivo preko 30).
  3. Pokaži im wireframeove, mockupove ili neku prezentaciju prije nego kreneš u razvoj, jer inače ti je bolje zapaliti taj novac koji planiraš potrošiti i uštediti barem malo na živciranju.

Sve to pa i više imate u knjigama od Boga. Ako još ne znate za tu knjigu, Startup owner manual je zadnje Njegovo čudo, odnedavno dostupno i na Kindlu.

A dolje možete vidjeti i video tutorial Agency Dashboarda....